dierenartsen Den Ast - Oudenaarde

Haaruitval bij katten: mogelijke oorzaken

haaruitval bij katten: dierenartsenpraktijk Den Ast in Oudenaarde legt uit.

Haaruitval bij katten, kan starten met enkele plukken haaruitval wat kan evolueren tot kale plekken.

Haaruitval bij katten, niet altijd “normaal”

Wat kan de oorzaak van haaruitval zijn?

Het meeste haarverlies bij katten is gewoon onderdeel van de ruiperiode. Per vachtsoort en leefomstandigheden verschilt het wanneer en hoe hevig katten in de rui zijn. Veel binnenkatten ruien het hele jaar door, bij buitenkatten concentreert het haarverlies zich vaak in bepaalde perioden, met name voor- en najaar. In dit geval is haaruitval bij katten “normaal” te noemen, maar het kan ook een andere reden hebben:

• Soms is overmatig haarverlies het gevolg van een voeding van onvoldoende kwaliteit met onvoldoende vetzuren. Of er kan sprake zijn van een voedselintolerantie. Dit wil zeggen dat de kat bepaalde voedingsstoffen in het voer niet goed verdraagt. Hier zal dan gekozen worden om een eliminatiedieet op te starten.
  • Parasieten zoals vlooien kunnen jeuk geven met extra haaruitval tot gevolg. Sommige katten kunnen ook een vlooienallergie hebben. Hier reageert de kat heftiger op een vlooienbeet dan andere katten. Dit is iets wat pas op latere leeftijd tot ontwikkeling kan komen. Eenmaal de kat vlooienallergisch is, zal dit voor de rest van haar leven zijn. Preventief tegen vlooien behandelen is bij deze dieren van uiterst belang.
  • Schimmel namelijk ringworminfectie is een aandoening die ook voor kale plekken zorgt. Deze uiten zich door plaatselijke kale, schilferende plekken in de vacht en op de huid. Meestal heeft de kat hier geen jeuk in. Voor katten geldt dat ringworm een hardnekkige infectie is die gemakkelijk over te brengen is op andere huisdieren. Katten met een verminderde weerstand zoals kittens of oudere dieren hebben meer kans om het op te lopen. De diagnose kan gesteld worden op basis van microscopisch onderzoek van verdachte haren en het bekijken van dieren onder een blauwe ultraviolette lamp (Woodse lamp). De behandeling met producten dient algemeen en lang genoeg lokaal uitgevoerd te worden.
  • Ook bepaalde hormonale aandoeningen kunnen leiden tot veranderde vachtstructuren. Aandoeningen aan de schildklier of bijnieren kunnen voor een slechtere vachtconditie zorgen.

haaruitval bij katten - Dierenartsen Den Ast - Oudenaarde

Wanneer een dierenarts raadplegen?

Als je wilt weten wat er precies aan de hand is, maak dan een afspraak voor een dermatologisch onderzoek, zodat we kunnen op zoek gaan naar de ware oorzaak.

Veel haaruitval kan bij katten immers zorgen voor problemen. Door veelvuldig wassen, kunnen haarballen ontstaan, wat ernstige gevolgen kan hebben. Haarballen kunnen vast komen te zitten in maag- en/of darmen of zelf zorgen voor perforaties.

maak afspraak